Praha, 16. července 2019 – V negativním Registru Fyzických osob SOLUS bylo ke konci června zapsáno 586 tisíc osob. Je to téměř o 10 tisíc osob méně, než ke konci prvního čtvrtletí 2019, a o 34 tisíc osob méně než před rokem. Dlužná částka po splatnosti klesla za uplynulých 12 měsíců o 1,7 miliardy Kč na necelých 48 miliard Kč. Potíže s platební morálkou odhalí registr SOLUS přibližně u 13 žadatelů o půjčku ze sta.
Sdružení SOLUS eviduje ve svém negativním registru závazek po splatnosti u 6,63 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % k 30. červnu 2018). Přestože současné statistiky dluhů po splatnosti vypadají velmi optimisticky, nabádá sdružení SOLUS k opatrnosti.
„Spotřebitelé dnes uzavírají plni optimismu smlouvy, které budou muset plnit i za několik let. V té době ovšem může být ekonomická situace ČR diametrálně odlišná od té dnešní. I proto upozorňujeme naše členské společnosti na potřebu řídit riziko i v době konjunktury a odpovědně prověřit každého jednotlivého klienta,“ uvádí Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
Přes další pokles počtu osob v prodlení v rámci celé České republiky zůstávají regiony, kde je v dluhové pasti více než 10 procent dospělých obyvatel. Nejčastěji se do prodlení dostávají klienti v Ústeckém kraji (12,9 % dospělých občanů v prodlení zapsaných v registru SOLUS) a Karlovarském kraji (11,31 %). Vůbec nejhorší je situace v okrese Most, kde eviduje SOLUS dluh po splatnosti u 15,32 % dospělých občanů. Naopak nejméně dluhů po splatnosti mají občané v okrese Žďár nad Sázavou, kde je v negativním registru SOLUS zapsáno jen 3,5 % dospělých občanů
Podíl počtu osob se závazkem po splatnosti v negativním registru SOLUS na celkovém počtu obyvatel ve věku 18 let a více v jednotlivých krajích
Do Registru fyzických osob SOLUS mohou nahlížet pouze členské společnosti Sdružení, a to pouze v případě, že mají zákonem daný důvod. Tím je zejména snaha o prověření bonity a úvěrové historie klienta předtím, než mu umožní čerpat novou službu s odloženou splatností.
SOLUS sdružuje takřka 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček a v oblasti obchodu.
SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.
Sdružení SOLUS k dnešnímu dni sdružuje řadu společností z různých ekonomických sektorů. Jsou mezi nimi nebankovní finanční instituce, banky, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. Všechny tyto společnosti mohou díky členství ve sdružení SOLUS a prostřednictvím registrů SOLUS efektivněji řídit riziko u služeb, které poskytují.
Záznamy evidované v Registru fyzických osob sdružení SOLUS mohou spotřebitelé ověřit prostřednictvím písemného výpisu nebo službou SMS Výpis, která využívá buďto strukturovanou SMS nebo vlastní aplikaci pro chytré telefony se systémem Android a iOS (viz. QR kód pro stažení aplikace).
Více informací o sdružení SOLUS naleznete na www.solus.cz a www.smsvypis.cz. (Android) (iOS)
V případě zájmu o další informace, prosím, kontaktujte:
Miroslav Beneš
Benes Consulting Group s.r.o.
Tel.: +420 603 174 347
E-mail: miroslav.benes@benesgroup.cz