Praha, 23. března 2020 – Klientům, kteří se dohodnou se svým věřitelem na odkladu úhrady splatných závazků v souvislosti s pandemií nemoci COVID-19, nehrozí zápis do negativních registrů sdružení SOLUS. I přes složitou situaci však SOLUS doporučuje, aby klienti se svým věřitelem aktivně komunikovali a hledali společně řešení.
„Členové sdružení SOLUS vždy mají zájem aktivně se svými klienty řešit případné potíže s úhradou závazků, které vyplývají z uzavřených smluv. S ohledem na aktuální situaci přicházejí s dalšími vstřícnými návrhy. Je však nezbytné, aby klienti své věřitele o případných finančních problémech včas informovali,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.
Ve vztahu k věřitelům doporučuje SOLUS klientům z řad spotřebitelů i podnikatelů dodržovat následující jednoduchá pravidla:
Řešte případné potíže s úhradou svých závazků aktivně a včas. Odklad splátek, jejich snížení či jinou úpravu splátkového kalendáře lze s věřiteli dohodnout, musí ale o potížích svého klienta vědět a včas nastavit nová pravidla smluvního vztahu.
V případě potíží s úhradou závazků komunikujte s věřitelem ideálně písemně elektronickou formou. Jako druhé nejlepší řešení zvolte telefonát na zákaznickou linku. V souvislosti s opatřeními Vlády ČR se vyhněte osobní návštěvě poboček, pokud to není nezbytně nutné.
Nežádejte o odklad plateb, pokud to skutečně není nutné s ohledem na vaší finanční situaci. Nastavení změněných parametrů u jednotlivých smluv je na straně věřitelů časově náročné, procesy s tím spojené nelze dostatečně automatizovat a vždy do procesu musí vstoupit lidský faktor. Pokud odklad plateb skutečně nepotřebujete, nedělejte si „splátkové prázdniny“ – zabíráte kapacitu pracovníků na straně věřitelů těm, kteří odklad skutečně potřebují.
Do činnosti sdružení SOLUS je zapojeno řádově 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií a P2P půjček.
Ke konci roku 2019 evidovalo sdružení SOLUS v největším registru dlužníků v ČR (Registr FO, který sleduje závazky po splatnosti u spotřebitelů) závazek po splatnosti u 6,4 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % ke konci 2018). Celkový dluh po splatnosti evidovaný u těchto 567 tisíc občanů dosáhl takřka 47 miliard korun (oproti 49,5 mld. Kč ke konci roku 2018).
Příloha tiskové zprávy:
Standardní pravidla pro zařazení fyzické osoby do Registru fyzických osob SOLUS:
Zápis do Registru FO provede členská společnost zpravidla po neuhrazení tří po sobě jdoucích splátek (u telekomunikačních operátorů při prodlení trvajícím minimálně tři měsíce od data splatnosti faktury). Výjimky tvoří začátek smluvního vztahu, kde lze dlužníka zařadit do registrů SOLUS již po dvou neuhrazených splátkách, na konci smluvního vztahu, kdy je dlouhodobě neuhrazena jedna poslední splátka, a v situaci, kdy věřitel v důsledku prodlení dlužníka odstoupil od smlouvy či zesplatnil úvěr.
U žádného z výše uvedených kritérií není doba prodlení před zápisem do registru kratší, než 30 dní, byť zákon umožňuje zařadit dlužníka do negativního registru hned poté, co byl na svůj dluh po splatnosti upozorněn. Členové sdružení SOLUS vždy dávají dlužníkům dostatečný prostor pro to, aby na upozornění o dluhu po splatnosti mohli reagovat, své závazky po splatnosti uhradit, a tím se vyhnout zařazení do registru.
Výše neuhrazeného závazku musí dosáhnout minimálně 500 Kč, aby bylo zajištěno, že spotřebitelé nebudou do negativního registru zařazováni kvůli drobným dluhům v řádu jednotek či desítek korun.
Po uhrazení závazku po splatnosti je informace o úhradě dluhu v registru vedena jeden rok (u záznamů pocházejících z oblasti telekomunikačních služeb, distribuce elektrické energie nebo plynu) nebo tři roky (u záznamů pocházejících z finančních služeb: např. spotřebitelského úvěru, hypotéky apod.). I v tomto ohledu (výmaz 1 rok od úhrady dluhu) jsou pravidla Registru fyzických osob SOLUS mírnější, než umožňuje zákon.
SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.
Sdružení SOLUS k dnešnímu dni sdružuje řadu společností z různých ekonomických sektorů. Jsou mezi nimi nebankovní finanční instituce, banky, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. Všechny tyto společnosti mohou díky členství ve sdružení SOLUS a prostřednictvím registrů SOLUS efektivněji řídit riziko u služeb, které poskytují.
Záznamy evidované v Registru fyzických osob sdružení SOLUS mohou spotřebitelé ověřit prostřednictvím písemného výpisu nebo službou SMS Výpis, která využívá buďto strukturovanou SMS nebo vlastní aplikaci pro chytré telefony se systémem Android a iOS (viz. QR kód pro stažení aplikace).
Více informací o sdružení SOLUS naleznete na www.solus.cz a www.smsvypis.cz. (Android) (iOS)
V případě zájmu o další informace, prosím, kontaktujte:
Miroslav Beneš
Benes Consulting Group s.r.o.
Tel.: +420 603 174 347
E-mail: miroslav.benes@benesgroup.cz